środa, 21 sierpnia 2013

Pomnik Czynu Zbrojnego Polonii Amerykanskiej

Pełna nazwa tego pomnika brzmi: Pomnik Czynu Zbrojnego Polonii Amerykańskiej Dyw. gen. Hallera. W skrócie nazywany pomnikiem Hallerczyków. Muszę przyznać, iż nie słyszałem o nim wcześniej, a trafiłem na niego zupełnie przypadkowo. Przykuł moją uwagę już z daleka




Rys historyczny: "Po utworzeniu przez Józefa Piłsudskiego Legionów prezydent Francji wydał dekret o utworzeniu Armii Polskiej we Francji. Dowódcą "Błękitnej Armii" - nazwanej tak od koloru mundurów - został gen. Józef Haller. W skład weszli głównie jeńcy polscy z armii austriackiej we Włoszech i armii niemieckiej we Francji. Wzmocnieniem była grupka polskich emigrantów z Wielkiej Brytanii. Jesienią 1917 roku do armii dołączyło 30 tys. ochotników zza Oceanu." - Czas Warszawski 30.07.1998 r.

Na fali umieszczono nazwy miejsc/regionów będących świadkami walk, w których udział wzięła Błękitna Armia - począwszy od walk z Niemcami na froncie zachodnim podczas I WŚ (Wogezy, Szampania) przez wojnę polsko-ukraińską, na Pomorzu skończywszy




Zagadką była dla mnie widniejąca na fali nazwa "Niagara on the lake"... 
Z pomocą przyszła Ciocia Wikipedia: Podczas I wojny światowej pod miasteczkiem (Niagara on the lake) funkcjonował Tadeusz Kosciuszko Camp - ośrodek szkoleniowy dla polskich ochotników do armii polskiej organizowanej przez państwa Ententy która później była znana jako Armia Błękitna pod dowództwem generała Hallera. W ośrodku przeszkolono ogółem 23 tys. żołnierzy.
Zapewne do tej nazwy nawiązuje również przedstawiona fala...




Pomnik posiada ciekawe detale - niebieskie elementy mundurów nawiązujące do Błękitnej Armii, a także złote elementy na fladze z orłem. Podobno żyły na ciele konia układają się w sposób, w jakim na mapie Polski układają się główne rzeki, jednak przy pogodzie tamtego dnia nie mogłem dostrzec zbyt wielu szczegółów. Kiedyś przy okazji to sprawdzę ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz